Damesvoetbal 35+ HEES: verslag van de trainer

10 maart 2016

Het is wellicht aan de aandacht van menig supporter of betrokkene bij vv Hees ontsnapt maar sinds kort heeft HEES een nieuw elftal: dames 35+!
De weersomstandigheden trotserend, hèbben wij de afgelopen 2 maanden wat àfgetraind. Even geen werk, kinderen, huishouden of zeurende mannen… maar wennen aan modder, gras en een voetbal!

Het begin was onwennig en voor de meesten was het toch wel even slikken… de beste stuurlui staan aan wal…… iedere zaterdag kijkend naar de kids, die voetbal zo makkelijk doen lijken.
Maar het enthousiasme en de motivatie deden al snel de ongemakken van de voetbalschoenen, een ronde heen-en-weer stuiterende bal en kwetterende trainers met nog onbegrijpelijke voetbaltemen vergeten en maakte plaats voor het voetbalvirus.
Een bal willen aannemen, een bal naar je medespeler passen, je tegenspeler passeren met de bal en willen scoren: dat zijn de enige gedachten die ons nu iedere dinsdag tussen 20.00 uur en 21.00 uur bezighouden, langzaam werkend naar de wedstrijden die ons in maart te wachten staan.
De competitie is losgebarsten. Deze speciale competitie wordt een aantal vrijdagavonden in maart en april gespeeld in toernooivorm. Ieder van deze avonden op een andere locatie met een één van de vier clubs als ontvangende club/gastvrouw. Onze dames zijn ingedeeld bij VVZ ’49, Candia ’66 en SO Soest. Er valt nog een boel te leren :-).
Met een iets uitgedunde selectie gaan we op 4 maart toch vol goede moed op pad om op deze zeer koude maar mooie avond te gaan kijken “hoever we nu staan”. Twee dames zijn zelfs bereid om onze gelederen te versterken, zodat de dames in ieder geval met genoeg spelers en één wissel kunnen aantreden. De eerste wedstrijd (van de drie à 20 minuten) begint en voordat ze überhaupt in de gaten hebben hoe ze de duidelijk al veel meer gelouterde tegenstander weerstand kunnen bieden, ligt de bal al achter onze keeper Antoinette. Hierna is het een regen van aanvallen van Candia ’66, waarbij onze achterhoede bestaande uit Rozalia, Marieke en Pamela (ondersteund door één van de super studs ´interim´ José en Maud) zich meer dan knap staande houdt en waarbij het duidelijk wordt dat de ervaring van Antoinette als waterpolo-keeper goed helpt.
Voorin lopen Eline en Natasja zich gedurende de eerste minuten al flink ‘leeg’ op het al vele jaren op het voetbalveld acterende team van Candia ’66. Toch komen de dames met regelmaat op de helft van Candia ’66. Met lede ogen worden ze koelbloedig op een 11-0 nederlaag getrakteerd…. Waarbij de kans van Pamela na goed combinatiespel van onze kant, nog zeker het vermelden waard is.
Hmmm... het loopt toch anders dan het oefenpotje tegen de kids, enkele weken geleden. De dames wonnen tegen het gelegenheids-kinderteam met harde cijfers: 4-2!
Terug naar het toernooi. Helaas geen tijd voor een lange evaluatie. Slechts een korte peptalk van de trainers is mogelijk, gezien de tijd. Direct na de forse nederlaag moeten de dames alweer aan de bak… Nauwelijks bijgekomen van de vorige wedstrijd, staat SO Soest te trappelen van ongeduld.
Dat ze snel leren, weten wij als trainers al van de afgelopen maanden. Maar overduidelijk is nu dat de dames compacter gaan spelen en niet met hun krachten smijten. Dit leidt tot een lange tijd gelijk opgaande strijd. Onze dames, zij het sporadisch, komen ´knap uit´. Het komt slechts door gebrek aan ervaring en inzicht om scoringskansen te creëren. De aanleg en motivatie zijn er absoluut.
Ondanks de steeds beter acterende verdediging en de goede sluitpost op de goal, verliezen we ook deze wedstrijd, zij het dat de cijfers een stuk dragelijker zijn. Met 2-0 verlies, maar met opgeheven hoofd, verlaten de dames het veld… allen blij met het resultaat, maar vooral blij met het feit dat ze met elkaar voetballend iets kunnen neerzetten ten opzichte van de tegenstander.
De laatste wedstrijd tegen VVZ’49. Deze tegenstander is al door de trainers gespot tijdens de vorige ronde en ook hier zou het gaan om een zeer ongelijkwaardige strijd. Onze dames met slechts een aantal trainingsuren in de benen, tegen tegenstanders van wie de meeste al een hele voetbalcarrière achter de rug hebben, op vaak een redelijk hoog niveau. Dit wordt al snel duidelijk tijdens deze wedstrijd. Moe van de vorige twee wedstrijde,n is het feitelijk een onbegonnen strijd waarbij de eindstand (5-1 binnen de tijd) en 7-1 (omdat men was ‘vergeten’ af te fluiten) op het wedstrijdformulier terechtkwam…. 7-1: jaaaa we scoorden wel via Maud, die gebruikmakend van haar netwerk, de eerste officiële goal voor vv HEES 35+ mocht aantekenen.
Moe maar voldaan (zoals men dat altijd zegt) gaan de dames na een korte doch prettige “derde helft” huiswaarts. Een 3e helft die voorzien is van thee én bier en worst, mede mogelijk gemaakt door VVZ.
Ondanks de resultaten een zeer geslaagde eerste toernooi-avond. De dames hebben in ieder geval ervaren wat het spelletje voetbal nu inhoudt en zo leuk maakt! Vanuit de trainers is het een felicitatie waard om te zien met hoeveel plezier, enthousiasme, inzet en motivatie de dames dit in een zo korte tijd hebben ‘neergezet’! Het is nu slechts een kwestie van ervaren en leren, want de potentie zit er zeker in! Stuk voor stuk respect voor jullie dames!!!
Op 1 april zijn wij bij vv HEES gastvrouw van de competitie. De dames zijn getergd door de eerste wedstrijden en willen in ieder geval betere resultaten boeken met een hopelijk volledig fitte selectie!
Wellicht is de steun van het publiek daarin wel doorslaggevend!!