Clubhistorie

Periode 1940 - 10 mei 1940
De 'roots' van de voetbalvereniging Hees liggen in de oude Soester buurtschap Hees. De huidige moderne nieuwbouw ingesloten wijk Hees, was vlak na de 2e wereldoorlog een afgelegen streek binnen de gemeente Soest. De bewoners waren vooral mensen van eenvoudige komaf die woonden in vaak schamele onderkomens langs of in de directe omgeving van de Wieksloterweg en de Schoolstraat (de huidige Insingerstraat).

'Op Hees' wonen was in die tijd, en zeker in de ogen van de gegoede burgerij, synoniem aan vechtersbazen en armoedzaaiers. Tegenwoordig zou half Soest wel aan de Wieksloot willen wonen. De bewoners van Hees vormden een hechte gemeenschap die elkaar in goede en slechte tijden met raad en daad bijstond. Dat hechte kwam tot uiting in de vorm van een actieve buurtvereniging die het, in de na-oorlogse jaren lang niet gemakkelijke dagelijkse leven, opvrolijkte met activiteiten, waar de bewoners van Hees vaak naar uitkeken. Toneeluitvoeringen, Sinterklaasfeesten of een 'dagje uit' met de (rode) bus van Tensen, waren gebeurtenissen waarover nog lang werd nagepraat. Bestuurders van de buurtvereniging waren o.a. Harry Monje, Gijs Hardeman en Jan Grift. Onderling werd er ook gevoetbald en vaak ging het er heftig aan toe op het 'heitje' of aan de Foekenlaan.

Zie verder de pdf clubhistorie.