Clubhistorie

Periode 1940 - 10 mei 1950

De wortels van voetbalvereniging Hees liggen in de oude buurtschap Hees, destijds een afgelegen gebied binnen de gemeente Soest. Wat nu een moderne nieuwbouwwijk is, was vlak na de Tweede Wereldoorlog een geïsoleerde streek. De bewoners van Hees waren mensen van eenvoudige komaf, die vaak woonden in bescheiden huisjes langs de Wieksloterweg en de Schoolstraat (nu de Insingerstraat).

In die tijd had 'op Hees wonen' een bepaald imago, zeker in de ogen van de welgestelde burgerij. Het stond bekend als een plek van vechtersbazen en armoede. Ironisch genoeg zou tegenwoordig menig inwoner van Soest maar al te graag aan de Wieksloterweg willen wonen. De bewoners van Hees vormden echter een hechte gemeenschap, waarin mensen elkaar steunden in goede én slechte tijden. Dit sterke gemeenschapsgevoel kwam tot uiting in een actieve buurtvereniging, die met haar activiteiten het vaak zware dagelijkse leven een stukje lichter maakte. Toneelvoorstellingen, Sinterklaasfeesten en uitjes met de (rode) bus van Tensen waren hoogtepunten waar men naar uitkeek en waar nog lang over werd nagepraat.

Belangrijke figuren binnen de buurtvereniging waren onder anderen Harry Monje, Gijs Hardeman en Jan Grift. Voetbal speelde ook een belangrijke rol binnen de gemeenschap. Er werd vaak gevoetbald, soms flink fel, op het 'heitje' of aan de Foekenlaan, waar de passie voor het spel duidelijk zichtbaar was.

Zie verder de pdf clubhistorie.