Jongens en meisjes onder de 8

04 november 2016

Sinds dit voetbalseizoen is er een andere benaming voor jeugdvoetbalteams. Valt mij niet heel erg mee moet ik zeggen. Jongens en meisjes onder 8 heet nu JO8-1; de 1 geeft de volgorde van team aan.
Dit team is een samenstelling van de kabouters van het vorige seizoen, de kabouters die de Puppy-competitie wonnen. Een lange periode ná het beëindigen van het vorige voetbalseizoen zijn we blijven voetballen met en tegen de ouders, om 09.00 uur bij het winkelcentrum, koffie en limonade erbij, natuurlijk met koekjes. Heerlijk veldje om te voetballen, moeders in het doel en wat een pret. Pret ook aan het begin van een nieuw voetbalseizoen.

Het echte werk begon voor het eerst op een half veld, die korte beentjes konden dat beter aan dan ik had gedacht. De eerste oefenwedstrijd thuis tegen Roda’46 hadden we nog even wat pech met de bezetting. Gelukkig waren daar Lisa en Senna die maar wat graag met de jongens mee wilden spelen. Lisa wilde definitief blijven voetballen, ai dat deed me goed zeg!

En dan die wedstrijden...!
Na de eerst oefenwedstrijd thuis tegen Roda’46 (5-2 winst) en de week erop úit tegen Roda’46 (5-3 verlies) dan tóch de start van de échte competitie. De eerste wedstrijden tonen veel inzet, veel ja heel veel dribbels, overspelen daar waar het kan, vrijlopen om de bal te ontvangen, wat gaan we vooruit zeg. En och ja, weer die mooie doelpunten waar alle ouders hard bij juichen geweldig. Na enkele weken nog een nieuwe speler erbij, Levi, één die ook nog met deze groep in de kabouterbak heeft gespeeld, dus die kennen we allemaal nog wel. Ook één nederlaag gezien, dat was wel jammer, op kunstgras, dat bevalt ons niet echt omdat we ook al bij Roda’46 op kunstgras verloren. Daar moeten we wat op zien te vinden om daar een beter resultaat op te halen.

Maar u denkt natuurlijk, resultaat… dat hoort niet bij JO8… Plezier staat toch voorop? Mis. Onze jeugd wil héél graag wedstrijden winnen, want dat is waarom ze er zo veel plezier in hebben, dat is te zien aan de inzet in de wedstrijden, het ‘de-bal-willen-hebben’ hebben deze kinderen al, ze jagen de tegenstander op bij het andere doel en pikken daar aardig wat doelpuntjes mee.
Leergierig zijn ze op de training, met de bal het hele veld over dribbelen, de bal zo hard mogelijk weg schieten, ik heb het passen van de bal al gezien van kinderen die daar geen vertrouwen in hadden, maar na een paar keer grote stappen maken en de bal gewoon bij elkaar in de voetbal spelen, blijven oefenen dan komt ’t goed.
En ondertussen, de competitie. Elke wedstrijd een nieuwe aanvoerder, om even te kijken of iedereen dat wel zou willen, aan zijn team het goede voorbeeld geven; het goede voorbeeld daarvan is een aanvoerder die er in een van de wedstrijden gewoon even 2 inschopte, prachtig.
Vandaag (woensdag) begrepen dat de 2 koplopers uit onze competitie zijn genomen en een klasse hoger spelen. Betekent dat wij opeens koploper zijn…. Met 4 gespeeld en 9 punten. Hopelijk kunnen we dit een tijdje vasthouden, lekker ons eigen spel blijven spelen, veel inzet laten zien en lekker blijven voetballen, dan komt ’t goed.
Bij voetbal horen bij thuiswedstrijden ook scheidsrechters; ik denk dat we trots mogen zijn dat er jeugdspelers zijn, die bij onze wedstrijd scheidsrechter willen zijn, bedankt en complimenten hiervoor jongens!
[Foto’s gemaakt door Robin Roskam]

Mijn naam is Arnoud, vader van Lisa en Mike en coördinator bij de JO-9 en JO-8 van vv Hees