Hees VS. Nederlands Militair voetbalelftal

29 mei 2024

Afgelopen dinsdag was het complex van VV Hees het strijdtoneel tussen de red-white army en het Nederlands Militair voetbalelftal.

De locatie van deze veldslag werd tactisch uitgekozen door de kazernecommandant van Amersfoort en het bleek een leuke strijd te worden onder regenachtige omstandigheden.

Het Nederlands Militair voetbalelftal bestaat uit voetballers uitkomend op het niveau 3e klasse tot 3e divisie. Ze voetballen allen bij hun eigen voetbalclub en komen eens in de zoveel tijd bij elkaar om een wedstrijd te spelen. Ook spelen zij net zoals het reguliere Nederlands elftal interlands en proberen ze zich te plaatsen voor het aankomende toernooi in de Verenigde Staten.

Hees had zijn formatie aardig gewijzigd met oog op de nacompetitie aanstaande zaterdag. Het werd in de eerste paar minuten dan ook overrompeld door het positiespel van de tegenstander. Hees kwam niet aan de bal en het was zoeken naar de organisatie. Sluitpost Kimo Huttema verdedigde het doel met gevaar voor eigen leven en voorkwam een snelle achterstand. Toen de eerste aanvalsgolven voorbij waren was het tijd voor een counterattack. Verkenner 'Ibi' werd vaker op avontuur gestuurd en bekeek of er mogelijkheden lagen achter de laatste linie. Stormram Hafkemeijer was zijn directe tegenstander steeds de baas en stoomde op. Na een goed schot kwam de bal precies voor de voeten van verkenner Ibi en hij zorgde voor een 1-0 voorsprong. Snel daarna was er miscommunicatie in de achterhoede bij de militairen en Ibi was er als de kippen bij om in twee instanties de voorsprong te verdubbelen. Met deze stand werd de barrakken opgezocht en lekker uit de veldfles geslurpt.

Het tweede bedrijf was wat meer in evenwicht qua veldspel en Hees kwam aan aanvallen toe onder leiding van veldmaarschalk MJ Belt (Maarten Jan Belt). Soldaten Achraf Chidar en Maurice Van Agterveld gaven voldoende rugdekking en hielden de linies gesloten. Als gevolg hiervan werd het steeds gevaarlijker voor het vijandige doel. Uit een van de doelpogingen viel de bal weer voor scherpschutter Ibi en met een simpele voetbeweging zette hij de 3-0 op het scorebord. De wedstrijd viel een beetje terug in tempo en het leek in een wapenstilstand te resulteren. Op het moment dat de witte vlag bij de militairen bijna gehesen leek, was het Sergeant Kappenberg die de bal niet kon wegwerken en de tegenstander weer wat terrein terug gaf. Bij een stand van 3-1 werd de troefkaart van Miquel van Ginkel

gespeeld en hij liet door een verdekt schot in de korte hoek alle hoop bij de tegenstander verdwijnen. De kruitdampen dwarrelde weg van het veld en de overwinning voor Hees was een feit. De leiders van het Heziaanse Pentagon stonden trots langs de lijn en konden concluderen dat er een team in het veld stond wat plezier, passie en lef uitstraalde. Extra complimenten nog voor de buitenste verdedigers Yesse Smulders en Calle Groot die vele aanvallen onschadelijk maakten. Ook de Blonde Bomber Dion Looysen laat weer steeds vaker zijn specialiteiten zien. Als laatste top dat korporaals Mitch Dorrestijn en Wouter Smit weer geregeld optreden in de hoofdmacht van Hees.

Na de wedstrijd werd er nog nagepraat en kunnen we niks anders dan respect tonen voor alle mensen die ons land dienen in de luchtmacht, defensie, landmacht en marine. De oorlogen zoals in Oekraïne en Gaza zijn soms ver van onze bed show maar deze mensen worden uitgezonden om de wereldvrede te bewaren en zorgen voor onze veiligheid. Op elk moment kunnen ze uitgezonden worden en laten hun gezin en vrienden achter met de twijfel of ze überhaupt terugkomen.

Als Hees zijn wij dan ook trots dat we gastheer mochten zijn van deze wedstrijd en hen een leuke sportieve avond hebben kunnen bezorgen!

Geplande activiteiten