Hoe Fons Hilhorst Hezianië op de de wereldkaart zette

Bron: Soester Courant 📰🗞️

Door: Johan van Beek

HOE FONS HILHORST HEZIANIE OP DE WERELDKAART ZETTE ♥️🤍

SOEST Als je kwam aanlopen kon jij aan zijn blik al zien dat hij je nog iets te vertellen had. Met een kwinkslag. Iets positiefs, gezonde kritiek of een goede grap, want die had hij altijd bij zich. Net als zijn mening. Vriendelijk doch oprecht gaf hij ook zijn mening over de publicaties in deze krant. Fons Hilhorst overleed vorige week op 77-jarige leeftijd.

Enkele dagen eerder had hij -vanuit het ziekenhuis- toch nog de nieuwjaarsreceptie van Hees bezocht. Want met Fons is in eerste instantie een echtgenoot en een vader heengegaan, maar verder onder anderen ook een clubman in hart en nieren. Meer dan zestig jaar lang was hij actief bij Hees, decennialang ook bij SVV en Sovoco. En toen hij een jaar of zeven terug stopte met volleybal sloot hij aan bij de recreantengroep van SHOT waar hij begin december nog tegen een balletje sloeg. Hij volgde verder alles wat met de (lokale) sport te maken had.

VLAAIEN

Bij de jeugd zette hij zijn eerste stappen op het voetbalveld bij Hees. Toen de club veertig jaar bestond, vertelde hij in een interview in de Soester Courant in geuren en kleuren hoe vroeger eerst de koeien en hun vlaaien van het weiland annex speelveld gehaald moesten worden. Fons Hilhorst was het wandelende geheugen van de club, toen al. Hij wist veel omdat hij zich op het complex in Hees al op jonge leeftijd als vrijwilliger ontpopte. Hij bekleedde allerlei bestuursfuncties, behalve die van voorzitter. Hij was ook een poos jeugdbestuurslid en verder vooral penningmeester.

CLUBBLAD

Daarnaast vulde hij bijna het hele clubblad van Hees, waarin hij een status opbouwde met alleen al zijn bespiegelingen van de lokale, Nederlandse en internationale politiek. Met zijn eigen kenmerkende schrijfwijze verweef hij die met de ontwikkelingen van en gebeurtenissen in ‘Hezianië’, dat hij op die manier op de wereldkaart zette. Dat redactioneel commentaar in het clubblad typeerde Hilhorst die zo op zijn eigen subtiele wijze het reilen en zeilen van zijn kluppie beschreef.

ERELID

Hilhorst had meer sportieve noten op zijn zang. Hij bedacht ooit het Graspollentoernooi dat onder zijn organisatie en leiding 25 edities beleefde. Het was een toernooi voor recreanten, zoals ook de Engetrappers. Hilhorst haalde ze van het evenemententerrein binnen de gekalkte lijnen. En zo was er weer een gezellige dag ‘op Hees’. Vanwege alle vrijwilligerstaken die hij in de loop der jaren op zich nam, werd Hilhorst bij Hees ook wel de ‘duizendpoot’ van de club genoemd. Voor al zijn verdiensten werd hij lang geleden al benoemd tot erelid.

EERSTE DIVISIE

De rechtsbuiten van de rood-witten kwam ook op het volleybalveld uit de verf, aanvankelijk bij SVV. Toen hij bij Vollkei in de eerste divisie kon gaan spelen, verliet de technisch vaardige Hilhorst even de Soester volleybalclub. Maar hij keerde terug en zou bij de fusievereniging Sovoco jarenlang in een veteranenteam in een nagenoeg vaste samenstelling. In het voorjaar van 2017 hing hij zijn

volleybalschoenen aan de wilgen, maar achter de tafeltennistafel vond hij een nieuwe sportieve uitlaatklep.

Het hardst bonkte het hart van de clubman echter voor Hees en het liefst liet hij geen gelegenheid voorbijgaan om naar de Verlengde Oude Utrechtseweg te gaan. Zo maakte hij nog de nieuwbouw van het clubhuis en de aanleg van het kunstgrasveld mee. Hilhorst volgde zijn club trouw, ook nadat hij ziek geworden was. Hij was toeschouwer bij de wedstrijd tussen het Soester en het Baarnse elftal in december.

Het ging toen ineens snel achteruit met zijn gezondheid en hij belandde in het ziekenhuis. Dat verliet hij nog één keer om de nieuwjaarsreceptie van Hees bij te wonen. Met het overlijden van Fons Hilhorst heeft Soest weer wat kleur verloren. De afscheidsbijeenkomst is deze week bij Hees. Zoals hij zelf graag wilde.