Kerstderby Soest tegen Baarn is voltreffer

24 december 2023

Bron: Soester Courant 📰🗞️

De laatste zaterdag voor kerst was voor veel voetballiefhebbers uit de regio Eemland bestemd voor de derby Soest - Baarn voor vrouwen en mannen.

Met bijna 700 toeschouwers was de wedstrijd een voltreffer. Het werd 5-1 voor de Baarnse vrouwen en voor de Soester mannen.

Jochum de Jong, voorzitter van de Stichting Soester Elftal legt uit waarom de wedstrijd in de winterstop wordt gespeeld: ,,De voorgaande wedstrijden waren na afloop van de competitie. Het was altijd spannend of een van onze clubs nacompetitie moest spelen. Een wedstrijd kort voor de kerst is praktischer. Iedereen is vrij en er is een bijzondere sfeer.”

Die tegenstander hoeft niet ver te reizen om naar het knusse sportpark van Hees te komen. De vrouwen en mannen van buurdorp Baarn pakken de handschoen graag op. Baarn-coach Peter Visee, ook in Soest geen onbekende, heeft met Quick Boys-spits Danny van den Meiracker zelfs een echte publiekstrekker aangetrokken.

Volle kantine

Ondertussen zet iedereen bij gastheer Hees zijn of haar beste beentje voor om de dag vlekkeloos te laten verlopen. De kantine loopt al vroeg in de middag vol met voetballiefhebbers uit Soest en Baarn en langs de lijn staan honderden mensen te kijken naar de vrouwelijke variant van de Eemderby. Zij zien hoe de Baarnse vrouwen met 5-1 van Soest winnen. Carmen van Ee, speelster van ’t Vliegdorp, redt de Soester eer.

Keukenprinsessen

In de ontvangstruimte rent Yvonne Hartman heen en weer. De duizendpoot van Hees ontvangt mensen, schenkt koffie in, loopt met schalen krentenbrood en bedient ondertussen via haar telefoon het scorebord. ,,Heeft Baarn gescoord? O, even wachten hoor…” Met een paar klikken wordt de 1-3 op het fraaie scorebord getoverd. ,,Wil jij een lekker kopje soep?” vraagt Hartman aan Peter Visee die zojuist met zijn selectie is gearriveerd. Lyda van den Broek en Marijke Baars zijn de keukenprinsessen die met veel liefde verschillende soepen hebben gemaakt.

Reclame voor het voetbal

Hees-voorzitter Ed Knies spreekt de selecties van Soest en Baarn toe. ,,Welkom bij Hees en wij willen er voor iedereen een mooie dag van maken. Een leuke voetbalwedstrijd die reclame moet zijn voor het voetbal hier in de regio.”

Knies krijgt gelijk. Zowel de vrouwen als de mannen maken er een mooie dag van. Met bijna 700 mensen langs de lijn krijgen de derby’s de allure van een kampioenswedstrijd. Ook bij de mannen komt er een 5-1 op het scorebord, maar nu in het voordeel van Soest. Mike Ligtvoet van vv ’t Vliegdorp scoort een hattrick. Zijn medespelers Majid Ghaddari (Hees) en VVZ’er Dylan Nava Marquez maken het vijftal vol. Marcel van Essen en Timo Timmer zijn met verzorger Charles Roest de begeleiders van het Soester team. Zij nemen de honneurs waar voor de zieke Henk van Asch.

Collecte

Tijdens de wedstrijd wordt er gecollecteerd voor Hart voor Soest en Weggeefbasis Soesterberg. Sonja Wolf van Hart voor Soest helpt mee. ,,Wat een leuk evenement en wat goed dat de Soester en Baarnse voetballers zich voor het goede doel willen inzetten.”

Voetbalreünie

Mike Angelo is uiteindelijk de belangrijkste speler. Hij is geen voetballer, maar een volkszanger. In de stampvolle kantine zingen supporters van vijf Soester en drie Baarnse voetbalclubs mee met de levensliedjes. Zo transformeert de Hees-kantine met de aanpalende pagodetenten tot een gezellige Eemland-voetbalreünie. Jochum de Jong: ,,Een geslaagd evenement met Hees als perfecte gastheer. Binnenkort komen we met de commissie bij elkaar en maken we plannen voor de wedstrijd van 2024.”