Soest, 10 mei 2020 Hees 70 jaar

10 mei 2020

Beste Hezianen,

Vandaag bestaat onze club 70 jaar en daar willen wij jullie allemaal mee feliciteren. Onze voetbalvereniging Hees is opgericht op 10 mei 1950 en sinds 14 juni 1961 aangesloten bij de KNVB.

Via de sociale media heeft Yvonne Hartman ons in de voorgaande periode prachtige berichten gestuurd. Graag citeer ik hier een deel van:

Tijdens die zomeravondcompetitie wedstrijden werd er al stevig tegenaan gekleund. Met veel fanatisme werd er gevoetbald en aan verliezen hadden Hezianen in die tijd ook al een hekel. Menig (oud-) Heziaan herinnert zich nog de fameuze wedstrijd tegen VVZ’49, die door scheidsrechter Dirk Waal moest worden gestaakt omdat de heren voetballers elkaar met de klomp in de hand te lijf gingen. Overigens was de stand wel 2-1 in het voordeel van Hees op dat moment. In het schuurtje bij Jaap Altena is er die avond nog lang nagekaart (en nog menig pijpje bier gedronken).

Het echte ‘voetbalwerk’ was begonnen. Al sneller dan verwacht doemden er wolken op aan de Hees-horizon….. Rinus Bergers besloot een groot stuk van zijn grond, en dus ook het voetbalterrein, aan de gemeente te verkopen. Voetballend Hees moest uitzien naar een nieuwe locatie (weinig SEC’ers zullen zich realiseren dat het hoofdveld  waar zij nu op spelen, met veel bloed en tranen einde jaren ’40 is ontgonnen door Hees-voetballers van het eerste uur).

De nieuw locatie werd in 1953 gevonden bij Willem van de Heuvel aan het ‘Zwarte Pad’. Hij wilde zijn weiland wel verhuren en dat was een forse aanslag op de kas van de penningmeester, die de begroting rond moest krijgen van al die kwartjes contributie die hij binnen kreeg. Opnieuw moesten de handen uit de mouwen, de koeien van het weiland en de stront opgeruimd. (Voor iedere wedstrijd moesten de koeien van het weiland en de stront opgeruimd.) Met gieter en kwast werden lijnen getrokken, de molshopen platgetrapt en dat allemaal voor eventjes, want na afloop van de wedstrijd namen de koeien weer bezit van het veld.

Een gezellige periode, met tijdens de wedstrijd veel volk langs de lijn, terwijl visboer Henk van de Groep (eerst op zijn transportfiets en later met de bakfiets) haring voor 0,10 cent aan de man probeerde te brengen. De spelers moesten zich omkleden in een oud en gammel schuurtje, terwijl de scheidsrechter bij de familie Bloemendaal binnen mocht omkleden en opfrissen.

Hoe mooi is het om dit soort berichten te lezen (bedankt Yvonne) en wat lijkt die oude tijd op het heden. Natuurlijk hoeven de koeien niet meer van het veld en kan de scheidsrechter gewoon bij ons omkleden en zichzelf opfrissen, ook de lijnen op het veld worden door Hans Walen met een (semiprofessioneel) apparaat iedere zaterdagochtend weer aangebracht. Maar wat betreft het gammele gebouw…

Gelukkig heeft de club in al die 70 jaar haar karakter behouden en zijn we met heel veel vrijwilligers in staat onze club in leven te houden. Dit zie je terug in alle activiteiten die de club onderneemt. Ook nu alles stil lijkt te liggen wordt er door vele vrijwilligers hard gewerkt om de club levend te houden. De competitievoorbereidingen lopen door, het samenstellen van de selectie gaat fantastisch, de trainingen zijn weer gestart, voorbereidingen op de nieuwbouw gaan voortvarend en nog veel meer. We zien elkaar wat minder, maar er wordt veel werk verzet.

Vandaag hadden we een klein feestje willen vieren met alle Hees-leden en later in het jaar, met de opening van ons nieuwe clubhuis, een feestweek. Helaas krijgen we beide niet voor elkaar in ons jubileumjaar. Door de maatregelen rondom het COVID-19 virus kunnen we nu niets vieren en door de vertraging in de aanbesteding van ons nieuw clubhuis gaan we de realisatie ook niet in 2020 voor elkaar krijgen. Na veel extra inzet gaat de aanbesteding in de week van 10 mei 2020 starten. Alle papieren zijn nu op orde.

De oplevering van het nieuwe clubhuis, voorjaar 2021, gaan we groots vieren en ons uitgestelde verjaardagfeestje zal daar een belangrijk onderdeel van worden. Dat wat dit jaar niet gaat lukken, gaan we volgend jaar twee keer zo goed doen. Deze belofte doen we nu en komen we na.

Namens het bestuur van voetbalvereniging Hees allemaal nogmaals gefeliciteerd met onze verjaardag. Maak er voor vandaag een leuke dag van en laten we hopen dat we elkaar snel weer zien op onze prachtig mooie Heesterrein.

Namens het hoofdbestuur

en met een groet,