Kabouter spelen ouders van de mat

14 november 2015

“Papa, wanneer is het zaterdag?” vraag ik op maandag. Op woensdag vraag ik op de training aan trainer Wiebe hoeveel nachtjes slapen het nog is tot zaterdag. Op donderdag vraag ik hoeveel papa’s en mama’s er mee doen en op zaterdagochtend weet ik dat het zo ver is. De ouder-kindvoetbalwedstrijd van de kabouters bij Hees. Ik pak m’n voetbalkleren en trek mijn voetbalschoenen aan en fiets met papa naar de club. Daar zie ik al veel andere kabouters met hun kaboutervoetbalpapa’s en kaboutervoetbalmama’s. Het is een echte wedstrijd met onze leider Arnoud als scheidsrechter en trainer Wiebe als coach. Zodra de papa’s en mama’s door de scheidsrechter uitgelegd krijgen wat wel en niet mag, zien wij kans om stiekem af te trappen. We rennen met z’n allen met de bal aan de voet heel hard naar het doel van de papa’s en mama’s. Ze zien en horen ons te laat en Wietse scoort gelijk de 1-0.

Het is het begin van een geweldige wedstrijd met mooie aanvallen en acties. Mike “vecht” spannende duels uit met zijn moeder op het middenveld, maar als hij eenmaal begint te rennen met de bal is hij niet meer te achterhalen. Alles wat wij in de trainingen hebben geleerd, laten we nu zien op het veld. Zo spelen Mounya en Ferran de bal heel knap over naar elkaar en slalommen vaak om de ouders heen. De beide Luka’s weten elkaar ook goed te vinden en passeren geregeld met de bal hun moeders. Jelte is sinds kort nieuw bij de kabouters maar weet zijn vader keer op keer te dollen als hij via de zijkant naar voren rent met de bal. Wat een aanwinst voor de club. Het lukt mij zelfs om mijn vader te poorten met een panna en begin dan hard te lachen. En als de papa’s en mama’s er niet meer uit komen, denken ze stiekem hands te kunnen maken. Maar gelukkig ziet de scheidsrechter alles en geeft op dat soort momenten gewoon een gele kaart aan onze papa’s en mama’s. We waren blij dat Bram zijn keepershandschoenen mee genomen had. Mede door zijn prachtige reddingen en de doelpunten van Mike, Luka, Wietse en van mij hebben wij onze ouders van de mat gespeeld. We wonnen met 6-5 maar dat had veel meer kunnen zijn. Mike schoot bijvoorbeeld keihard tegen de onderkant van de lat en ook de paal stond vaak in de weg bij onze schoten op doel. Na de tweede helft was het tijd voor een groepsfoto met onze ouders en hadden enkele ouders lekkere cakejes en andere hapjes gemaakt. Het was de afsluiting van een hele leuke ochtend waarbij wij onze ouders konden laten zien hoe leuk het kaboutervoetbal is. Arnoud en Wiebe, bedankt voor het organiseren van deze leuke activiteit!

Voetbalkabouter Jens