Vertrouwenspersoon

01 februari 2018

‘Voel jij je binnen je team niet fijn, omdat je het gevoel hebt te worden buitengesloten of gepest? Zijn er problemen in het contact met je trainer en/of leider of een teamlid die je zelf niet met hen durft te bespreken? Zijn er andere problemen, waardoor je je niet altijd goed kan concentreren tijdens de training of een wedstrijd?

Zomaar een aantal dingen waar je als (jeugd)lid tegenaan kan lopen en waarvan je niet goed weet hoe je dit zelf moet oplossen. Hierdoor kan voetballen, waar je eerder veel plezier in had, ineens behoorlijk lastig gaan worden. Als je je hierin herkent of zelf een ander probleem hebt is het misschien goed om er eens even over na te denken om contact op te nemen.

v.v. Hees wil je hierbij namelijk, in de persoon van een vertrouwenspersoon, graag helpen!

Vertrouwen… een lastige zaak

v.v. Hees is een voetbalvereniging die zich voor ogen stelt om voor een ieder, jong en oud, een omgeving te creëren waarin de persoon zich veilig voelt. Binnen een veilige omgeving kunnen leden met plezier voetballen, zich positief ontwikkelen en zich thuis voelen.

Om een veilige omgeving te behouden wil v.v. Hees er alles aan doen om zaken die dit in de weg staan zoveel mogelijk te voorkomen. Voorbeelden van deze zaken zijn:

• treiteren en pestgedrag
  • agressie
  • discriminatie
  • seksuele intimidatie en andere ongewenste omgangsvormen

Ongewenst gedrag komt overal voor en dus – helaas – kan dit ook binnen onze vereniging plaatsvinden.

De vertrouwenspersoon kan het aanspreekpunt zijn voor leden, ouders en vrijwilligers die te maken hebben gekregen met ongewenst gedrag zoals hierboven omschreven.

De vertrouwenspersoon bij v.v. Hees heeft de volgende taken:

• Luisteren naar de zorg, klacht of het probleem;
  • In samenspraak met de persoon bepalen wat de te ondernemen stappen moeten zijn;
  • Eventueel actief bemiddelen of zoeken naar een oplossing;
  • Eventueel doorverwijzen naar hulpverlening.

Wat kunnen we samen doen?

Voor veel mensen blijkt het toch lastig te zijn om met deze problemen naar iemand toe te stappen, vaak ingegeven door bijvoorbeeld gevoelens van angst, schaamte of onmacht. Daarom heeft v.v. Hees, in de persoon van Job van Oldenbeek, een onafhankelijk vertrouwenspersoon aangesteld. Bij hem kun je terecht als je vertrouwelijk met iemand wilt praten.

Jouw probleem wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Er wordt eerst alleen geluisterd, om vervolgens samen te overleggen wat de beste oplossing is voor het probleem. Alleen met jouw toestemming zullen er verdere stappen worden ondernomen en eventueel andere mensen worden betrokken.

Je kunt contact met Job opnemen door hem aan te spreken op de club of een e-mail te sturen

naar jvanoldenbeek@gmail.com.

Met vriendelijke groet,