Kijk eens door de ogen van de vrijwilliger!

06 september 2016

Bij Hees komen en gaan iedere week veel mensen, allemaal verschillend, met hun eigen belangen. De een trapt een balletje, de ander komt voor een drankje en sociale contacten, jongelui ontmoeten elkaar. Familieleden en vrienden komen naar wedstrijden kijken. Daarnaast is er natuurlijk de tegenpartij met haar publiek, dat van harte welkom is. Het is een genot om te zien dat dit allemaal mogelijk is, dat het gemoedelijk verloopt en dat men plezier beleeft.

De vereniging is van ons allemaal, want wij (de leden) zijn samen de vereniging. Er is een hoofdbestuur en een jeugdcommissie die er alles aan doen om alles op de vereniging te faciliteren. Zij doet dit in samen met de vrijwilligers. Met regelmaat wordt er dus een beroep op de leden gedaan om alle nodige werkzaamheden uit te voeren.

De club moet zich daarbij aan veel regels houden, van bijvoorbeeld:
• de KNVB (spelregels in en buiten het veld, ook wat betreft drank langs de lijn)
• de gemeente (vergunningen)
• de Voedsel- en Warenautoriteit (hygiëne)
• de brandweer (brandveiligheid),
• en ga zo maar door....

Achter de schermen hebben de bestuursleden het druk: ze vergaderen met elkaar, ze vergaderen met de gemeente, ze houden de toestand van de gebouwen en velden in de gaten, ze zorgen voor de financiën, ze doen inkopen, maken planningen, zorgen dat alle evenementen goed verlopen en nog veel en veel meer.
Een legertje aan vrijwilligers zorgt voor de trainingen, de begeleiding van de teams, voor het onderhoud van het verouderde gebouw. Daarnaast is er een zeer gewaardeerd lid dat de lijnen trekt.

De gebouwen worden natuurlijk niet vanzelf schoon: meerdere keren per week gaat de schoonmaakploeg aan de slag in de kantine maar ook in de kleedkamers en alle overige ruimten en op het terrein.
Op Hees passeren in een week met gemak 600 man de hekken. Je moet er niet aan denken dat zoveel mensen in een week door je huis heen lopen en dan al helemaal niet met voetbalschoenen: dat alles geeft een hoop vuil, waar de schoonmakers veel werk aan hebben.

Iedereen kan zijn of haar steentje bijdragen om zijn eigen vereniging schoon te houden.
Dan bedoelen we bijvoorbeeld:
• Gooi je afval in de containers en peuken in de asbak.
• Neem je gebruikte glaswerk mee naar binnen.
• Laat je eens een glas vallen, geen probleem, maar pak een stoffer en blik.
• Laat de wc schoon achter (er is op elk toilet een borstel aanwezig).
• Veeg na de wedstrijd of training je schoenen af aan de borstels naast de kleedkamer (zo blijft de meeste modder, zand en gras buiten).
• Zet je een stoel, kruk of tafel buiten, zet deze dan ook weer binnen.

Dit alles scheelt de vrijwilligers enorm veel tijd en ergernis.

Wij zeggen: “Als iedereen zich aan deze basisregels houdt, dan is een scheidsrechter langs de lijn overbodig.”

Mogen we jullie ook hier nog even aan herinneren:

Tijdens de thuiswedstrijden van Hees 1, is glaswerk en alle drank verboden langs de lijn van het hoofdveld. Er wordt uitsluitend drank in plasticbekers geschonken en iedereen wordt verzocht zijn drankje te nuttigen in de kantine, op het terras aan de zijde van veld 2 of het omheinde terras aan de voorzijde.

Dus niet langs het veld op veld 1!

Het wordt gewaardeerd als je ideeën hebt, ook over hoe het misschien zou kunnen of moeten (en als je helpt om dat dan ook mogelijk te maken). Ben je het ergens niet mee eens: ga niet onderling mopperen of stemming maken. Maar kom eens langs om je ideeën of irritatie te spuien. Samen kunnen we het op Hees (de vereniging van ons allemaal) leuk houden en de club sterker maken.

Vrijwilligers zijn hard nodig binnen de vereniging. Maar er zijn steeds minder vrijwilligers, terwijl de leden tegelijkertijd steeds meer verwachten van Hees. Zet dit jou aan het denken en wil je misschien ook wel eens helpen, informeer dan eens bij het bestuur waar en welke inzet nodig is. Denk onder andere aan:
• het bijhouden van de website
• het maken en vullen van het clubblad
• optreden als man/vrouw van de dag
• bar- en/of keukendiensten draaien
• scheidsrechteren (bij de senioren of de jeugd)

De bestuursleden vertellen jullie graag wat het allemaal precies inhoudt! En het is gewoon erg leuk om je in te zetten voor je eigen club (of van je zoon of dochter).

Als we allemaal iets doen binnen de vereniging, wordt de druk verdeeld. Nu staat of valt alles bij een kleine groep mensen die zich dagelijks vele uren met hart en ziel inzetten voor Hees.

Met vriendelijke groeten,

Ellen van Emst en Hans uit den Bogaard